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Stapf | Prinzing | Köberer

Aufwachsen mit Medien

Zur Ethik mediatisierter Kindheit und Jugend
Nomos,  2019, 363 Pages

ISBN 978-3-8487-5189-1


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The work is part of the series Kommunikations- und Medienethik (Volume 9)
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englischGrowing up with digital media is an ethical question. This volume examines current developments in the fields of digitalisation, education and the protection of minors in order to critically reflect upon a new set of issues in communication, media and information ethics. The importance of developing autonomy in children growing up in mediatised societies and of balancing autonomy with children´s need for protection (e.g. data protection or privacy) is central to this study. The book addresses the ethical dimensions of a mediatised childhood by exploring issues in surveillance and care, gaming and entertainment as well as reality and virtuality, giving weight to the consequences these practices and issues have for society, politics and education.

With contributions by

Linda Breitlauch, Eike Buhr, Detlef Endeward, Bernhard Debatin, Alexander Filipovic, Rüdiger Funiok, Petra Grimm, Thilo Hagendorff/Jutta Hagendorff, Florian Heusinger von Waldegge, Dietmar Kammerer, Nina Köberer, Larissa Krainer, Kerstin Liesem, Patrick Maisenhölder, Gudrun Marci-Boehncke, Dominik Merli, Carsten Ochs, Claudia Paganini, Marlis Prinzing, Matthias Rath, Christoph Schickhardt, Christian Schlöndorf, Ingrid Stapf, André Weßel

»Der vorliegende Band vermittelt einen vielschichtigen Einblick bezüglich der Formung der nächsten Generation durch Medientechnik. Dies macht die Lektüre erforderlich und sinnvoll. Das Buch zeigt, dass Medientechnik bevorzugt als neutrales und allseitig nützliches Angebot für diverse User_innengruppen erscheint.«
Prof. Dr. Claus Tully, MEDIENwissenschaft 1/2020, 112

»Die Autorinnen und Autoren würdigen nicht nur angemessen die wissenschaftlichen Leistungen des Jubilars, sondern spiegeln in ihren Beiträgen auch die aktuellen Forschungsdesiderate in verschiedenen Fachdisziplinen wider. Sie weisen auf den dringlichen Bedarf der Vermittlung von Digital- und Ethikkompetenz in diversen gesellschaftlichen Bereichen hin. Vereinzelt werden dafür Praxis- und Anwendungsbeispiele angeführt. Insgesamt [...]