englischRussia’s policy towards post-Soviet states oscillates between the poles of traditional power politics and the economic interests of its elites. This pattern mirrors the differences between its rather closed political system and its partly open economy. The country’s relations with its post-Soviet neighbors have three main functions: international recognition of its status as a regional power; domestic legitimization of the Putin system; and access to and distribution of income for Russian elites. Since the fall of the Soviet Union, Russia has failed to integrate post-Soviet states because it has wished to dominate them rather than taking a genuine approach to integration. The Eurasian Economic Union, which tries to imitate the European Union’s successful integration policy, will fail unless Russian leadership can develop an attractive political and economic model. As long as Russian elites are primarily interested in their own welfare, Russia will not be able to develop soft power. The EU has meanwhile managed to develop soft power and an attractive integration model, but it is not willing to make a serious commitment to becoming the normative hegemon in the post-Soviet neighborhood.
Russische Politik gegenüber den post-sowjetischen Staaten erfolgt im Spannungsfeld zwischen traditioneller Machtpolitik und den ökonomischen Interessen seiner Eliten. Diese Muster spiegeln sich in einem eher geschlossenen politischen System und einer teilweise offenen Wirtschaft wieder. Dabei haben die Beziehungen mit den post-sowjetischen Nachbarn drei Funktionen: die internationale Anerkennung als Regionalmacht, die innenpolitische Legitimation des Systems Putin und der Zugriff der Eliten auf Einnahmen. Bisher ist es Russland nicht gelungen, die post-sowjetischen Staaten zu integrieren, da es diese eher dominieren als integrieren wollte. Das aktuelle Integrationsprojekt einer Eurasischen Wirtschaftsunion wird erneut scheitern, solange die russischen Eliten nicht dazu in der Lage sind ein attraktives politisches und wirtschaftliches Modell zu entwickeln. Gleichzeitig war die EU zwar dazu in der Lage soft power und ein attraktives Integrationsmodell zu entwickeln. Jedoch fehlt ihr der politische Wille für ernsthafte Zusagen, damit sie zum normativen Hegemon in den post-sowjetischen Staaten werden kann.