englischCase examples are a common stylistic device in journalistic writing. This volume, now available in its second edition, provides an overview of research into the effects of such examples on the general public’s attitudes and their conceptions of reality. In particular, this line of research considers the stronger effects of case examples in comparison to general (e.g., statistical) rather than case-based descriptions of reality. The book discusses the theoretical explanations of these effects, explains the typical methodology used in studies on the effects of exemplification and systematises findings from this line of research. Furthermore, it assesses the implications of case examples and their effects on journalistic practice and sensible, astute media reception.
Fallbeispiele sind ein gängiges Stilmittel journalistischer Beiträge. Das Lehrbuch, das nunmehr in 2. Auflage vorliegt, bietet einen Überblick über die Forschung zur Wirkung solcher Fallbeispiele auf die Realitätsvorstellungen und Einstellungen des Publikums. Insbesondere befasst sich die Forschungsrichtung mit dem stärkeren Effekt von Fallbeispielen gegenüber weniger einzelfallbezogenen, stärker überblicksartigen (z.B. statischen) Beschreibungen der Realität. Theoretische Erklärungen für Effekte werden diskutiert, die typische Methodik von Wirkungsstudien zu Fallbeispielen erläutert und die Ergebnisse der Forschungsrichtung systematisiert. Außerdem wird die Bedeutung von Fallbeispielen und ihrer Wirkung für die journalistische Praxis und für eine kompetente Medienrezeption bewertet.