englischPhotographs are one the most important mediums of communication today. As a result of society’s growing and varied use of digital photographs, a systematic and structured means of analysing them is becoming increasingly important. Therefore, this book has a methodical and methodological focus.
The author examines the question of how photographs can be analysed according to theory, rules and a qualitative paradigm. In doing so, he also develops a method for analysing photographs which aims at reconstructing their social and cultural meaning. He explains this method systematically and demonstrates it by analysing photos used in advertising.
Fotografische Bilder zählen heute zu den wichtigsten Kommunikationsmedien. Angesichts der Zunahme und Differenzierung des gesellschaftlichen Gebrauchs digitaler Fotografien wird die systematische und strukturierte Bildanalyse immer wichtiger. Die Zielsetzung dieses Bandes ist daher methodischer und methodologischer Natur.
Der Autor geht der Frage nach, wie sich Fotografien vor dem Hintergrund des qualitativen Paradigmas theorie- und regelgeleitet analysieren lassen. Dazu wird eine Methode der Bildanalyse entwickelt, welche die Rekonstruktion der sozialen und kulturellen Bedeutungs- und Sinngehalte von Fotografien zum Ziel hat. Diese wird systematisch dargelegt und anhand der Analyse einer Werbefotografie exemplarisch vorgestellt.