Refresh

0 Hits

Müller

Maskenspiel und Seelensprache

Zur Ästhetik von Heinrich Heines "Buch der Lieder" und Robert Schumanns Heine-Vertonungen
Band 1: Heinrich Heines Dichtungsästhetik und Robert Schumanns Liedästhetik
Rombach Wissenschaft,  2020, 445 Pages

ISBN 978-3-96821-006-3


Our continuation service: You will receive new series titles or new editions automatically and without obligation to purchase. If you wish to do so, you can mark it in the shopping cart.

The work is part of the series Litterae (Volume 243)
This product is also available in:
Paket: Maskenspiel und Seelensprache
59,00 € incl. VAT
Also available as eBook
59,00 € incl. VAT
Available
Add to shopping cart
Add to notepad
 Further options for registered users

englischThis two-volume monograph entitled “Maskenspiel und Seelensprache” (Masquerade and the Language of the Soul) addresses the tension between Robert Schumann’s aesthetics of music and Heinrich Heine’s post-Romantic aesthetics of poetry. In volume 1, Ingo Müller examines both the relationship between Schumann’s views on literary Romanticism in terms of musical aesthetics and the specific poetic aesthetic tendencies of Heine’s early poetry. Müller’s subsequent poetry and music analyses of Schumann’s musical compositions for all of Heine’s solo songs highlight the aforementioned tension in detail from both a literary and music studies perspective and allow examples of poetry and music converging and diverging to emerge clearly (volume 2). In this way, this study makes an interdisciplinary contribution to research into Heine’s early poetry and how Schumann set it to music. At the same time, it represents a compendium on Heine’s “Buch der Lieder” (Book of Songs) and Schumann’s music to it, which, in addition to its detailed examinations of the individual works of both men, provides an up-to-date overview of the far-reaching and broad international research literature on this subject.

»Die jüngst erschienene Studie von Ingo Müller zu den Heine-Vertonungen Robert Schumanns kann „als vorbildlich genannt werden.«
Bernhard Jahn und Alexander Kosenina, Zeitschrift für Germanistik, 2021, Jg. 31, 8

»Auf beeindruckende Weise […] nimmt Müller die metaphysischen und ästhetischen Prämissen der (Post-)Romantik in ihrem Wahrheitsanspruch ernst. Wie er zeigt, bietet die Konstellation Heine–Schumann ein musikphilosophisches, literarisches und kompositionstechnisches Programm auf höchster Reflexionsstufe, mit dem heutzutage wieder auseinanderzusetzen sich allemal lohnt.«
Rolf J. Goebel, Monatshefte, 4/2021, 702 f.

»Müllers Studie bietet „eine treffende Darstellung der frühromantischen Ästhetik in ihren vielfältigen und widersprüchlichen Bezügen zur idealistischen Philosophie; die [...]
Find reading samples of the current title in PDF format here:
Find the cover of the current title in PDF format here:
Find further material on the current title in PDF format here:
Diese Titel könnten Sie auch interessieren