englischIn the context of the sustainability discussion, the consumption of sustainable clothing is becoming increasingly important. This paper uses empirical methods to show that a positive attitude, a high perception of moral obligation and a high self-identity explain the purchase of sustainable clothing. The discrepancy between attitude and behaviour that is often found in the literature is not confirmed. Fashion trend awareness, on the other hand, weakens the connection between attitude and purchase intention.
The second part of the study shows that sustainable criteria in the form of eco-labels or Fairtrade labels are attractive to consumers. Finally, it gives recommendations for the marketing of sustainable clothing.
Im Rahmen der Nachhaltigkeitsdiskussion gewinnt der Konsum von nachhaltiger Kleidung zunehmend an Bedeutung. In dieser Arbeit wird mithilfe empirischer Methoden gezeigt, dass eine positive Einstellung, eine hohe Wahrnehmung zur moralischen Verpflichtung und eine hohe Selbstidentität den Kauf nachhaltiger Kleidung erklären. Die in der Literatur häufig konstatierte Diskrepanz zwischen Einstellung und Verhalten wird nicht bestätigt. Modetrendbewusstsein hingegen schwächt den Zusammenhang zwischen Einstellung und Kaufintention.
Der zweite Teil der Studie zeigt, dass nachhaltige Kriterien in Form von Öko-Labels oder Fairtrade-Labels für Konsument:innen anreizend sind. Schließlich gibt sie Handlungsempfehlungen für die Vermarktung nachhaltiger Kleidung.