Wie lässt sich Verhalten erklären und vorhersagen, wie lässt es sich ändern? Antworten auf diese Fragen liefern Theory of Reasoned Action und Theory of Planned Behavior. Diese 2., aktualisierte und erweiterte Auflage des Lehrbuchs stellt die Theorien sowie verwandte und konkurrierende Ansätze vor, setzt sich systematisch mit ihrer Anwendbarkeit auf kommunikationswissenschaftliche Fragestellungen auseinander und liefert einen Überblick über aktuelle Befunde zu Mediennutzung, Adoption, Informationssuche, Medienwirkungen, Kommunikator:innenforschung und Gesundheitskommunikation.
englischHow can behavior be explained and predicted? How can it be changed? The theory of reasoned action and the theory of planned behavior provide answers to these questions. This textbook, which is now available in a second, updated edition, provides a concise and understandable introduction to the fundamentals, methodology and empirical findings of the aforementioned social psychological theories. Subsequently, it systematically examines their applicability to questions from communication science and shows how they can be integrated into relevant theories from that discipline. This book is not only suitable for students and teachers of communication science, social psychology and health sciences, but also for all practitioners interested in this subject.