englischCurricula are a result of educational policy and pedagogical will. The curriculum development of the upper elementary school and the lower secondary school in Bavaria from 1945 to 2000 is presented to the reader in a longitudinal section. In doing so, continuities and discontinuities are shown with the help of a system of teaching categories.
At the interface of pedagogy and history, the author's historical-systematic analysis is intended to encourage student teachers and current teachers, as well as all those interested in schools and school development, to read the curriculum critically, reflectively, and contextually.
Lehrpläne sind ein Ergebnis bildungspolitischen und pädagogischen Wollens. Den Leser:innen wird in einem Längsschnitt die Lehrplanentwicklung der Volksschuloberstufe und der Hauptschule in Bayern von 1945 bis 2000 dargelegt. Dabei werden Kontinuitäten und Diskontinuitäten mit Hilfe eines Lehrplankategoriensystems aufgezeigt.
An der Schnittstelle von Pädagogik und Geschichte möchte der Autor mit seiner historisch-systematischen Analyse Lehramtsstudierende wie amtierende Lehrkräfte, aber auch alle an Schule und Schulentwicklung Interessierten zu einer kritischen, reflektierten sowie kontextualisierenden Lehrplanlektüre ermuntern.
- educational reform
- education
- 20. Jahrhundert
- pedagogy
- Lehrplanentwicklung
- educational science
- Geschichte
- 20th century
- curriculum category system
- educational policy
- Bildungsreform
- Bayern
- Erziehung
- Bildung
- curriculum
- Hauptschule
- Bavaria
- Lehrplan
- history
- Erziehungswissenschaft
- Pädagogik
- Volksschuloberstufe
- upper elementary school
- curriculum development
- Lehrplankategoriensystem
- Schulentwicklung
- school development
- Bildungspolitik