Refresh

0 Hits

Hauk

Die Pflicht zum Schulbesuch

Zur Frage nach einem Recht auf Homeschooling unter Berücksichtigung grundrechtlicher Freiheiten von Eltern und Schülern
Nomos,  2020, 300 Pages

ISBN 978-3-8487-6349-8


Our continuation service: You will receive new series titles or new editions automatically and without obligation to purchase. If you wish to do so, you can mark it in the shopping cart.

The work is part of the series Studien zu Staat, Recht und Verwaltung (Volume 29)
78,00 € incl. VAT
Also available as eBook
78,00 € incl. VAT
Available
Add to shopping cart
Add to notepad
 Further options for registered users

englischThe author discusses the constitutional conformity of compulsory schooling and the question of whether parents or pupils have a right to homeschooling – i.e. a right to replace school attendance with other education at home. In her opinion, Article 7 of the German constitution assumes a general obligation to attend school, which results from the regulations on religious education and freedom of private schooling, as well as from the history of the norm. The factual legitimacy of compulsory schooling lies in its democratisation and integration function. The fundamental rights of parents and children do not require the admission of homeschooling either. As fundamental rights affected by compulsory schooling, the author cites the parental right of education and, on the part of the pupils, the general freedom of action, the general right of personality and the freedom of the person. Furthermore, the author deals with the protection of fundamental rights in cases of religiously motivated homeschooling.

»Julia Hauk ist es insgesamt gelungen, eine Untersuchung des hochkomplexen verfassungsrechtlichen Spannungsfeldes zwischen staatlichem Bildungs- und Erziehungsauftrag, elterlichem Erziehungsrecht und Grundrechten der betroffenen Kinder und Jugendlichen vorzunehmen, die mit dem letztgenannten Eckpunkt des ›Dreiecks‹ einen oftmals vernachlässigten Aspekt der Thematik in den Blick nimmt und angemessen würdigt. Sie zeichnet sich darüber hinaus durch eine fundierte und präzise grundrechtsdogmatische Herangehensweise aus. Schon dadurch, dass die Schulpflicht berührten Verfassungsrechtspositionen in der Schrift von Hauk in der Komplexität ihres Zusammenwirkens umfassend erfasst werden, ist der Autorin ein wichtiges und lesenswertes Werk gelungen, das den Diskurs um Schulpflicht, Bildungsauftrag [...]
Find reading samples of the current title in PDF format here:
Find the cover of the current title in PDF format here: