Refresh

0 Hits

Finger

Eigensinn im Einheitsstaat

NS-Schulpolitik in Württemberg, Baden und im Elsass 1933-1945
Nomos,  2016, 603 Pages

ISBN 978-3-8487-2174-0


Our continuation service: You will receive new series titles or new editions automatically and without obligation to purchase. If you wish to do so, you can mark it in the shopping cart.

The work is part of the series Historische Grundlagen der Moderne (Volume 12)
119,00 € incl. VAT
Also available as eBook
119,00 € incl. VAT
Available
Add to shopping cart
Add to notepad
 Further options for registered users

englischAlthough the Nazis strove for centralization and standardization, the results of their education policy varied from land to land. The school systems strikingly differed in Württemberg, Baden and Alsace. This variety had historical reasons. But it was preserved and restored by the different profiles of Nazi school policy in the three regions. The education ­reformers in Berlin did not succeed in overcoming regional forces of ­persistence, structural path dependencies and educational traditions, because teh federal states adapted central reform plans to the local circumstances. Thus, a limited freedom of design emerged for regional policy makers.

Dr. Jürgen Finger is a historian of political, administrative and business history of the Third Reich and currently does research on morality and economy in capitalist societies at the end of the 19th century.

»Die materialreiche Publikation beruht auf einer breit angelegten Auswertung von Dokumenten aus Archiven, einem gründlichen Literaturstudium einschließlich des französischen Schrifttums.
Ausgewertet wurden auch Tagebücher und Erinnerungsdokumente von Elsässern, die ein sehr
lebensnahes Bild der komplizierten Beziehungen zwischen Besatzern und Einheimischen bieten.«

Prof. Dr. Gerd F. Hepp, Land un Sproch 213/2020, 20

»eine empirisch gesättigte und umsichtig argumentierte ›Vogelperspektive auf regionale Schulsysteme‹... Als reichen Lohn erhält man differenzierte Einblicke in Teilbereiche der Schulentwicklung im ›Dritten Reich‹ sowie eine empirisch fundierte Gesamtschau wesentlicher Elemente der NS-Schulpolitik... Es ist der Studie zu wünschen, dass sie in der Regionalgeschichte die nachhaltige [...]