englischThe ubiquity of photos of children on the Internet has long been the subject of much public and controversial debate. However, on the whole only adults have expressed their opinions on this issue until now. This study closes a gap in research by analysing this issue from the perspective of 11- to 12-year-old children using guided interviews. In doing so, it examines questions relating to the ways in which children prefer to use photos online and how they present themselves in them, as well as questions about intrafamilial rules on multimedia use and parents’ attitudes to dealing with children and family pictures in online environments. Due to its extensive description of the author’s methodical approach, this volume will provide students especially with a helpful introduction to collecting data using guided interviews and to evaluating that data using qualitative content analysis.
Die Allgegenwart von Kinderfotos im Internet ist längst ein öffentlich viel und vor allem kontrovers diskutiertes Thema. Bislang äußern sich zu dieser Bilderpräsenz fast ausschließlich Erwachsene. Die Studie schließt eine Forschungslücke, indem auf der Basis von leitfadenzentrierten Interviews die Perspektive von 11- und 12-jährigen Kindern untersucht wird. Hierbei wird Fragen nach deren Nutzungspräferenzen und Darstellungsstrategien ebenso nachgegangen wie den intrafamiliären Regeln zum Mediengebrauch und der Einstellung der Eltern zum Umgang mit Kinder- und Familienbildern in Onlineumgebungen.
Aufgrund der ausführlichen Darstellung der methodischen Vorgehensweise eignet sich der Band insbesondere auch für Studierende zur Einführung in die Datenerhebung mit Leitfadeninterviews sowie deren Auswertung auf der Basis einer qualitativen Inhaltsanalyse.