englischThis anthology contains selected articles on long-term change in media system structures and its relation to the changing behavior of media providers and recipients, as well as to changes of the structure of media content. The 19 authors represent different scientific disciplines (communication science, economics, political science, and sociology). The long-term change on the macro-, meso- and micro-level (commercialization, audience fragmentation, tabloidization, visualization etc.) is therefore analyzed on a broad theoretical and methodological fundament.
In the section "Dynamics and Determinants of Media Change" basic theoretical approaches on media change are discussed. The section "Change in Media Supply and Media Demand" gives examples for different methodological approaches in analyzing long-term changes. In the section "Media Regulation and Media Change" the focus lies on cross-country studies of the ongoing change of the media regulation regimes and its impact on the media.
Der Sammelband enthält ausgewählte Beiträge zu langfristigen Veränderungen von Medienstrukturen und deren Einfluss auf Verhaltensänderungen von Medienanbietern und Rezipienten sowie Veränderungen der Medieninhalte. Die 19 Autoren analysieren den Medienwandel auf Makro-, Meso- und Mikroebene (Ökonomisierung, Publikumsfragmentierung, Boulevardisierung, Visualisierung etc.) auf der Basis kommunikationswissenschaftlicher, ökonomischer politikwissenschaftlicher und soziologischer Theorienansätze und mit unterschiedlichen qualitativen und quantitativen empirischen Methoden.
Im Abschnitt "Dynamiken und Determinanten des Medienwandels" werden Basistheorien zum Medienwandel diskutiert. Die Beiträge im Abschnitt "Wandel von Medienangebot und Mediennachfrage" demonstrieren unterschiedliche Methodiken bei der empirischen Analyse langfristiger Veränderungen. Der Abschnitt „Medienregulierung und Medienwandel" enthält international vergleichende Beiträge zu aktuellen Veränderungen des Regulierungsrahmens.