englischHow do television, radio, daily newspapers and the internet hold their own in competition with one another? What role do sound recordings, videos, magazines and books play in everyday life? And how have people’s use of the media and their attitudes to it changed over time? ARD and ZDF’s long-term study on mass communication depicts the changes that have occurred in the media in Germany over the last fifty years and is therefore unique.
This book documents the findings of the 2015 study using a representative sample of 4,300 people aged fourteen and over, and analyses long-term trends. It therefore supplements the results of the preceding studies, which are published in all but the first of the series of publications entitled “Media Perspektiven”.
Wie behaupten sich Fernsehen, Radio, Tageszeitung und Internet im Wettbewerb? Welche Rolle spielen Tonträger, Videos, Zeitschriften und Bücher im Alltag? Und wie haben sich das Mediennutzungsverhalten der Bevölkerung sowie die Einstellungen zu den Medien im Laufe der Zeit verändert? Die ARD/ZDF-Langzeitstudie Massenkommunikation begleitet den Medienwandel in Deutschland seit 50 Jahren und ist damit einzigartig.
Dieser Band dokumentiert die Befunde der Befragungswelle 2015 mit einer repräsentativen Stichprobe von 4.300 Personen ab 14 Jahren und analysiert langfristige Entwicklungstrends. Er knüpft damit an die Ergebnisdarstellungen der früheren Wellen an, die – mit Ausnahme der ersten Publikation – in der Schriftenreihe „Media Perspektiven“ erschienen sind.