Refresh

0 Hits

Graßl

Ökonomisierung der Bildungsproduktion

Zu einer Theorie des konservativen Bildungsstaats
Mit einem Vorwort von Hauke Brunkhorst
Nomos,  2., durchgesehe Auflage, 2019, 293 Pages

ISBN 978-3-8487-4910-2


Our continuation service: You will receive new series titles or new editions automatically and without obligation to purchase. If you wish to do so, you can mark it in the shopping cart.

The work is part of the series Studien zur Politischen Soziologie. Studies on Political Sociology (Volume 1)
54,00 € incl. VAT
Also available as eBook
54,00 € incl. VAT
Available
Add to shopping cart
Add to notepad
 Further options for registered users

englischIn this study, the author sheds light on the debate about economisation in education from a sociological perspective and answers, among others, the following questions: What does the popular term ‘economisation’ encapsulate? What economic and social forces are driving cuts in spending on education and in educational output? Which forms of social coordination are being suppressed by the advancement of market mechanisms in the education system? Who is involved in the financing and provision of educational services? How does the state, the key provider of education, change during the course of economisation? Although the state has a decisive influence on the distribution of chances in life and on social inequality, the question of the organisation of educational output in Germany is traditionally not addressed from a sociopolitical perspective, a failing that has to be remedied. From an international comparative perspective, Hans Graßl makes sense of the structures of Germany’s conservative state education system, which differs considerably from the liberal and social democratic state education systems found, for example, in the USA and Sweden respectively.

»eine überzeugende Verbindung und Konzentration von einerseits Befunden aus der Bildungsforschung, andererseits von Befunden zur Sozialpolitik, und zeigt in ausgezeichneter Weise, wie sehr Bildungs- und Sozialpolitik verbunden sind und im konservativen Sozial- und Bildungsstaat konserviert zu sein scheinen.«
Thomas Brüsemeister, Soziologische Revue 2011

»Das besondere Potential dieser Darstellung dürfte...darin liegen, dass sie einen leicht lesbaren Einstieg eröffnet, der vor allem Studierenden der Sozial- und Erziehungswissenschaften Zugänge zu einer "klassisch" ausgerichteten Kritik am neoliberalen Funktionalismus bietet.«
Prof. Dr. Dirk Plickat, www.socialnet.de August 2009

»Der vorliegende Band stellt eine bemerkenswert klare Analyse des deutschen Bildungssystems [...]