Refresh

0 Hits

Detjen

Politische Erziehung als Wissenschaftsaufgabe

Das Verhältnis der Gründergeneration der deutschen Politikwissenschaft zur politischen Bildung
Nomos,  2016, 568 Pages

ISBN 978-3-8487-0793-5

98,00 € incl. VAT
Also available as eBook
98,00 € incl. VAT
Available
Add to shopping cart
Add to notepad
 Further options for registered users

englischThis study introduces an innovative approach to the historiography of the formative phase of political science in the early Federal Republic of Germany. In doing so, it considers the entire cohort of the founders of this field of study. It explores this generation of scholars by applying analytical criteria and allowing profound insights into the professional self-perception of each of the individuals investigated. Areas of research include their specific views on civic education, their understanding of political science, as well as its relationship towards civic education, and the particular concept of democracy to be taught in civic education.

As a result, the study provides a nuanced picture of the mindset of this founding generation of political scientists. Its results will have a lasting impact on contemporary political science by creating awareness of the fact that, contrary to the belief shared by many political scientists, this scientific discipline has not only served to educate and inform the public in times past, but indeed still performs this function to this very day.

»Dem Autor ist ein extrem sorgfältig recherchiertes Werk gelungen, das sich durch eine hohe Quellendichte auszeichnet. Dass der politischen Bildungsarbeit, auch über den Moment der Staatsneubildung hinaus, eine wichtige Funktion zukommt, wird durch die Arbeit Joachim Detjens sehr deutlich.«Dr. Helge F. Jani, ZParl 2/2019, 461

»an dieser Studie wird in Zukunft niemand mehr vorbeikommen, der sich für die Geschichte der beiden Disziplinen interessiert und sich intensiver damit beschäftigen will.«
Prof. Dr. Peter Massing, POLITIKUM 2/2018, 77-78

»ein absolut wichtiges und bedeutendes Buch über die Gründergeneration der Politikwissenschaften nach 1945 und ihr Verhältnis zur politischen Bildung... eine Bereicherung der allgemeinen Geschichtsschreibung zur politischen Bildung.«
Paul Ciupke, [...]