englischDigitalisation tremendously affects the basic idea of value-added taxation: the exchange of goods and services for consumption. This dissertation focuses on the exchange of seemingly “free” online services and the customers’ consent to the exploitation of their personal data. Such exchanges can be subject to VAT, and the taxable amount must be calculated according to suppliers’ costs. The results are based on a structural analysis of EU VAT as a tax on consumption compared to other theoretical consumption models. Additionally, other digital business models, such as the Sharing Economy or Bitcoins, can also be subsumed under the idea of EU VAT as a tax on consumption.
Die Digitalisierung hat enorme Auswirkungen auf die Grundidee der Mehrwertsteuer: den Austausch von Leistungen für Konsumzwecke. Die Arbeit konzentriert sich auf den Austausch von scheinbar „kostenlosen“ Online-Dienstleistungen und die Zustimmung der Kunden zur Verwertung ihrer persönlichen Daten. Diese können der Mehrwertsteuer unterliegen, wobei die Bemessungsgrundlage auf Grundlage der Anbieterkosten berechnet werden muss. Die Ergebnisse basieren auf einer Analyse der EU-Mehrwertsteuer als Verbrauchsteuer im Vergleich zu anderen theoretischen Konsummodellen. Auch andere digitale Geschäftsmodelle, wie die Sharing Economy oder Bitcoins, können unter die Idee der EU-Mehrwertsteuer als Verbrauchsteuer subsumiert werden.