englischThe process of European integration is being challenged by the rising heterogeneity of European member states and policies. As a consequence the European Union supports the differentiated deepening of integration through flexible, soft governance instruments which enable cooperation despite heterogeneity. For implementing the European regional policy, regions across Europe voluntarily cooperate in thousands of Interreg-projects. Based on a qualitative social network analysis of an Interreg project within the field of the European innovation policy, this work shows that inter-regional learning and cooperation lead to a differentiated Micro-Integration of Europe. By overcoming the geographical and structural distances between regions, inter-regional projects function as platforms for functional policy learning between regional policy-makers. Based on joint interests functionally differentiated spaces of deeper Micro-Integration are being established throughout Europe.
Die steigende Heterogenität europäischer Mitgliedsstaaten und Politikfelder erweist sich als Hemmnis für die europäische Integration. Die Europäische Union setzt daher vermehrt auf differenzierte Integration durch flexible Governanceinstrumente, die Kooperation trotz Heterogenität ermöglichen. Zur Umsetzung der EU-Regionalpolitik werden tausende Interreg-Projekte unterstützt, die freiwillige Kooperation europäischer Regionen zur Umsetzung von EU-Strategien fördern. Anhand einer qualitativen Netzwerkanalyse eines Interreg-Projektes zur Umsetzung der Lissabon-Strategie, zeigt diese Dissertation, dass Lern- und Kooperationsprozesse in interregionalen Projekten zu einer differenzierten Mikro-Integration der EU führen. Durch die Überwindung von strukturellen und räumlichen Distanzen zwischen europäischen Regionen werden Policy Learning Prozesse initiiert, welche vertiefte Integration in flexiblen, subnationalen Räumen ermöglichen.