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Rick

Verbraucherpolitik in der Bundesrepublik Deutschland

Eine Geschichte des westdeutschen Konsumtionsregimes, 1945-1975
Nomos,  2018, 455 Pages, E-Book

ISBN 978-3-8452-8691-4

94,00 € incl. VAT
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englischIn the Federal Republic of Germany, consumer politics has developed into a cross-sectional task with a broad scope in terms of content and of great vertical and horizontal complexity in terms of structure. A multitude of actors from civil society, finance and politics contributed to its emergence. This study is the first to examine their interplay using archival sources. In addition to the national and provincial governments plus ministerial bureaucracy, organisations which are still influential today, such as “Stiftung Warentest” (an independent consumer organisation that conducts comparative product tests) and the “Verbraucherzentrale Bundesverband” (the Federal Association of Consumer Watchdogs), were among these actors. This study is the first to link their histories to the political development of West Germany’s consumer society in order to enable us to understand both the proliferation of consumer policies in the 1950s and 60s and the advent of consumer-based politics in the following decade.

»eine reich dokumentierte Biografie Engelhorns, die einen wesentlichen Beitrag zur Wirtschaftsgeschichte Mannheims und des südwestdeutschen Raumes liefert sowie wertvolle Einblicke in unternehmerische und gesellschaftliche Netzwerke gibt.«Prof. Dr. phil. Hans-Werner Niemann, VSWG 2/2019, 224

»sorgfältig recherchierte und wichtige Ergänzung der Forschungen zur Konsumpolitik in der Bundesrepublik, die das bisherige Bild in einigen Bereichen korrigiert.«
Manuel Schramm, H-Soz-Kult Oktober 2018

»eine wichtige und fundierte Bestandsaufnahme des Politikfeldes Verbraucherpolitik und seiner Akteure in Deutschland, die für die weitere Forschung einen großen Gewinn darstellt.«
Jan Logemann, Zeitschrift für Unternehmensgeschichte 2019, 142