englischIn Germany about four to eight percent of all people are affected by dyslexia and three to eight percent are affected by dyscalculia, this means that every school classroom contains on average at least one student affected by specific developmental disorders of scholastic skills. The approach to dyslexia and dyscalculia at school is therefore not only relevant in legal theory, but specifically relevant in practice.
The author discusses the constitutional issues raised by this topic in a variety of constellations. This raises the question of the legitimacy and title of compensatory measures for affected students, which are capable of compensating the potentially poorer starting conditions and constitutionally founded eligibility for ability and talent-oriented schooling and assessment.
In Deutschland sind etwa vier bis acht Prozent aller Menschen von Legasthenie und ca. drei bis acht Prozent von Dyskalkulie betroffen, d. h. in jeder Schulklasse befindet sich durchschnittlich mindestens ein Schüler mit einer sog. Teilleistungsstörung. Der Umgang mit Legasthenie und Dyskalkulie in der Schule ist somit nicht nur von rechtstheoretischer, sondern insbesondere auch von großer praktischer Relevanz.
Die Autorin befasst sich mit den verfassungsrechtlichen Fragestellungen, die dieses Thema in den unterschiedlichsten Konstellationen aufwirft. So stellt sich etwa die Frage nach der Zulässigkeit bzw. Gebotenheit von Ausgleichsmaßnahmen für betroffene Schüler, welche die potentiell schlechteren Ausgangsbedingungen zu kompensieren vermögen und nach einem verfassungsrechtlich fundierten Anspruch auf fähigkeits- und begabungsgerechte Beschulung und Beurteilung.