englischThe dissertation undertakes the first comprehensive examination of the influence of video game publishers on esports and its legal limitations. The fact that video games are in the hands of publishers in terms of software and intellectual property rights affects the interests of esports as a competitive culture. Among other things, contract, tort and antitrust law limit the resulting influence. However, this protection is neither sufficient to ensure sustainable development, nor is esports able to defend itself through self-regulation. Finally, the conclusion is that if the government wants to promote esports, they have to protect them from publishers in certain aspects.
Die Arbeit unternimmt die erste umfassende Untersuchung des Einflusses von Videospielpublishern auf den E-Sport und dessen rechtliche Grenzen. Dass Videospiele softwaretechnisch und immaterialgüterrechtlich in den Händen von Publishern liegen, beeinträchtigt die Interessen des E-Sports als sporttypische Wettkampfkultur. Unter anderem Vertrags-, Delikts- und Kartellrecht begrenzen zwar den hieraus erwachsenden Einfluss. Jedoch ist dieser Schutz weder ausreichend, um eine nachhaltige Entwicklung zu gewährleisten, noch ist der E-Sport in der Lage, sich durch Selbstregulierung zu wehren. Am Ende steht der Befund: Will die Politik den E-Sport fördern, muss sie ihn an einzelnen Eckpunkten vor dem Publisher schützen.