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Otto

Der Arrestvollzug in Seeschiffe während eines Insolvenzverfahrens

Eine Betrachtung des deutschen, englischen und europäischen Insolvenzrechts
Nomos,  2019, 231 Pages

ISBN 978-3-8487-5679-7


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The work is part of the series Schriften zum Insolvenzrecht (Volume 72)
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englischDespite the economic relevance of insolvency cases with maritime implications, there is a lack of research studies that examine the associated problems in this respect. In particular, the arresting of vessels counteracts the objectives of insolvency proceedings. This comparative treatise offers scientific scrutiny of this topic and proposes practice-oriented solutions. It examines the protective mechanisms provided by the German and English insolvency laws and measures them according to their cross-border effects. In Germany, effective protection on the basis of the current legal situation is only achievable by classifying registered vessels as movable property. This contrasts with the unanimous opinion to date. This study’s dogmatic starting point is a detailed interpretation of the legal definition of immovable property under insolvency law in § 49 of InsO (Germany’s insolvency code).

»eine ebenso lesenswerte wie gedankenstarke Arbeit. Sie verfolgt nicht nur eine eigene Linie (die klar als solche ausgewiesen wird), sondern leistet auch eine immense Dokumentations- und Argumentationsarbeit. Sie macht Zusammenhänge zwischen den verschiedenen Normkomplexen so deutlich wie noch niemals zuvor. Sie bietet auch, ja gerade, für Praktiker, die mit Schiffsarresten im Umfeld einer Insolvenz befasst sind, eine wertvolle Hilfestellung. Der Blick nach England ist ein willkommener Zusatzbonus.«
Prof. Dr. Peter Mankowski, TranspR 1/2020, 55