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Waldherr

Die Dynamik der Medienaufmerksamkeit

Ein Simulationsmodell
Nomos,  2012, 237 Pages

ISBN 978-3-8329-7440-4


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The work is part of the series Politische Kommunikation und demokratische Öffentlichkeit (Volume 4)
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englischViruses, scandals, hazards ­— in ever shorter time intervals the mass media concentrate on new topics generating massive waves of public attention. This study aims at better understanding the fundamental mechanisms generating such issue careers, and particularly clarifying the role of strategic issue sponsors.

The author develops a dynamic computer model of the mediated public simulating issue careers. In virtual experiments she shows that media hypes can be explained without the help of conspiracy theories, just by assuming simple adaptive behavior of journalists. To confront the computer model with reality, simulation results are compared with the empirical media careers of two ICT issues.

»gewinnbringend...gleichwohl erhellend. Für mich persönlich war das Buch...sehr fruchtbar: Erstens bietet es einen guten Einblick in die komplexitätstheoretischen Grundlagen von Simulationsmodellen. Zweitens legt es die erforderlichen Simulationsschritte nachvollziehbar dar. Drittens zeigt es klar auf, wo der Mehrwert, aber auch wo die Grenzen agentenbasierter Simulationen für unser Fach liegen. Viertens illustriert es anschaulich, wie sich bei Simulationen quasi-experimentelle Settings realisieren lassen und wie sich Simulationsläufe empirisch validieren lassen.«
Prof. Dr. Bertram Scheufele, Publizistik 2014, 103