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Hölig

Informationsorientierte Kommunikationsmodi zwischen Massen- und interpersonaler Kommunikation

Nomos,  2014, 281 Pages

ISBN 978-3-8487-1814-6


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The work is part of the series Reihe Rezeptionsforschung (Volume 32)
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englischThe borders between mass and interpersonal communication in the internet are blurring. Consequentially, communication acts cannot be meaningfully demarcated from a media-centred perspective anymore. A way to face this challenge is to apply the concept of communication modes. It is based on a user-centred perspective and proposes that, in any situation, users are aware of their actions and are therefore in exactly one communication mode. Building on this concept, the study looks at the criteria which are relevant to differentiate communicative acts from a users’ point of view, at existing patterns within the combinations of the criteria and correlations according to the information needs. The study shows that the variety of communicative acts can be ascribed to very few typical communication modes. The book addresses readers who are interested in theoretical and empirical aspects of Internet communication, of convergence phenomena and ways of classification despite blurring borders.

»Höligs Verdienst ist, das er das Konzept der Kommunikationsmodi erstmals einer empirischen Konkretisierung unterwirft... Damit ist Höligs Arbeit eine gewinnbringende Lektüre für jeden, der sich mit der theoretischen oder empirischen Konzeptualisierung von Mediennutzung befasst.«
Dr. Damian Trilling, M&K 2015, 430

»Lesenswert... Im Detail hat die Studie einen neuen, mutigen und zeitgemäßen empirischen Ansatz für die Identifizierung und Typisierung von Mediennutzungsmustern geliefert, der weiterentwickelt werden sollte und dabei nicht auf die Internetnutzung beschränkt bleiben muss... eine klare Leseempfehlung für Mediennutzungsforscher.«
Dr. Marc Ziegele, Publizistik 7/15