Refresh

0 Hits

Gantenbrink

Kooperationen im grenzüberschreitenden europäischen Schienenpersonenfernverkehr

Europäisches Kartellrecht und wettbewerbsökonomische Anwendung
Nomos,  2016, 225 Pages

ISBN 978-3-8487-3166-4


Our continuation service: You will receive new series titles or new editions automatically and without obligation to purchase. If you wish to do so, you can mark it in the shopping cart.

49,00 € incl. VAT
Also available as eBook
49,00 € incl. VAT
Available
Add to shopping cart
Add to notepad
 Further options for registered users

englischDespite the market liberalisation of long-distance international passenger rail transport in 2010, competition has hardly developed in that sector until today. Most of the international passenger rail services are still provided by railway alliances between established formerly state-owned railway companies of different European Member States. It is assumed that these railway alliances lead to a collective dominant position and therefore to a significant impediment to effective competition.

This study analyzes the existing railway alliances in long-distance international passenger rail transport on the basis of today´s economic and legal frameworks and answers the question of whether the existing alliances are likely to restrict competition and thus fall under the prohibition of cartels or whether they should be exempted from such prohibition due to efficiency gains.

»Das hier vorzustellende Werk wurde im Jahr 2015 an der Wirtschaftswissenschaftlichen Fakultät der Universität Münster mit der Verleihung der Doktorwürde an die Verfasserin gleichsam abgeschlossen. Es bietet aber eben gerade auch für den (netz-)wirtschaftsverwaltungs- und regulierungsrechtlich interessierten Juristen weiterführende Informationen und Denkanstöße«
Prof. Dr. Urs Kramer, GewArch 2017, 488

»So sind die lesenswerten Ausführungen Gantenbrinks ein wertvoller Beitrag, um einmal zu hinterfragen, ob nicht das Konzept des "open access" im internationalen Fernverkehr faktisch als gescheitert angesehen werden muss.«
Juian Nolte, Bahn-Report 2017, 75