Refresh

0 Hits

Paus-Hasebrink

Langzeitstudie zur Rolle von Medien in der Sozialisation sozial benachteiligter Heranwachsender

Lebensphase Jugend
Nomos,  2017, 326 Pages

ISBN 978-3-8487-4302-5


Our continuation service: You will receive new series titles or new editions automatically and without obligation to purchase. If you wish to do so, you can mark it in the shopping cart.

59,00 € incl. VAT
Also available as eBook
59,00 € incl. VAT
Available
Add to shopping cart
Add to notepad
 Further options for registered users

englischThis book presents the results of a qualitative longitudinal panel study on children’s socialisation in socially disadvantaged families (2005–2017). It traces how children and their parents make sense of the media within the context of their everyday lives. It sheds light on the interplay between various factors which shape children’s socialisation and media usage in multiple ways. The book impressively shows that being socially disadvantaged has many different faces since the circumstances of families differ greatly. The book presents a typology of the families in the study, which was developed by taking the socio-economic and socio-emotional aspects of the families into account. This comprehensively summarises how different combinations of factors on the macro, meso and micro levels are related to families’ individual coping strategies. Against the background of these family types, the book shows that more individualised concepts of support are required.

With contributions by

Ingrid Paus-Hasebrink, Jasmin Kulterer, Andreas Oberlinner, Philip Sinner


»Der Reichtum der ausgewerteten Daten und ihre konzise Darstellung und Präsentation beeindrucken. Die Studie gibt einen detaillierten Einblick in das Aufwachsen von Kindern und Jugendlichen aus prekären sozialen Lebensverhältnissen unter dem Einfluss von Medien, die die ganze Sozialisation und Enkulturation beeinflussten. Wichtig sind auch die rekonstruierten Funktionen, warum Kinder und Jugendliche Medien in ihrem teilweise schwierigen Alltag nutzen, um diesen Alltag zu kompensieren und Entwicklungsaufgaben zu bewältigen. Die gesamte Studie ist m.E. ein Meilenstein in der Erforschung der Mediensozialisation von Kindern und Jugendlichen.«
Prof. Dr. Wilhelm Schwendemann, socialnet.de März 2020

»Damit ist die vorliegende Studie gewiss die umfänglichste und gründlichste für dieses [...]