englischThis study provides a comprehensive analysis of not only the corporate social responsibility and corporate citizenship of media companies, but also of public communication about CSR and CC. Expert interviews were conducted to scrutinise how media companies perceive their responsibility, how they conduct themselves and which organisational structures they employ. Furthermore, content analyses were used to examine the companies’ self-perception, as conveyed through press releases, and the image created about them in journalistic coverage. Finally, the findings were compared to each other.
It thus becomes clear which types of irresponsible action journalists report on and that the companies’ self-perception and image are similar in some respects. Moreover, structuration theory allows us to see and analyse CSR and CC by means of rules and resources. The framework developed in this study can also be applied to other industries.
Die Arbeit liefert eine umfangreiche Analyse der gesellschaftlichen Verantwortung und des bürgerschaftlichen Engagements von Medienunternehmen sowie der öffentlichen Kommunikation über CSR und CC. Mit Experteninterviews wurde erhoben, wie Medienunternehmen ihre Verantwortung wahrnehmen, sich engagieren und welche organisationalen Strukturen dafür vorhanden sind. Durch Inhaltsanalysen wurde schließlich das in Pressemitteilungen transportierte Selbstbild der Unternehmen und das in der journalistischen Berichterstattung erzeugte Fremdbild erstmals umfassend untersucht. Abschließend werden alle Ergebnisse aufeinander bezogen diskutiert.
Deutlich wird dabei u.a., dass sich Selbst- und Fremdbild in manchen Punkten ähneln und zu welchen Themen Journalisten über unverantwortliches Handeln berichten. Die Strukturationstheorie ermöglicht es darüber hinaus, CSR und CC anhand von Regeln und Ressourcen sichtbar und analysierbar zu machen.
Der erarbeitete Framework ist auf weitere Branchen anwendbar.