Informationsselektion mit Suchmaschinen

Nomos, 1. Edition 2019, 379 Pages
The product is part of the series Reihe Rezeptionsforschung
Book
€74.00
ISBN 978-3-8487-5987-3
Available
eBook
€74.00
ISBN 978-3-7489-0103-7
Available
Prices include VAT. Depending on the delivery address, VAT may vary at checkout.
Details
Search engines have established themselves as the central means of searching for information online. This book examines which criteria are important for the selection of search results when Internet users search for information using search engines. For this purpose, the book systematises and combines both the search process and relevant factors which influence selection decisions in a model that describes the effect of various influences on the individual steps in the search process. In three preliminary studies and one main study, each following an experimental design and relying on the automated recording of search behaviour, it empirically tests selected steps in the model. The results of this show that ranking acts as the dominant influence in the selection of search results. However, source characteristics and individual attributions (e.g. the perceived credibility of search results) also have a distinct influence on the search process.
More Information
More Information
Edition 1
ISBN 978-3-8487-5987-3
Subtitle Wahrnehmung und Auswahl von Suchresultaten
Publication Date May 29, 2019
Year of Publication 2019
Publisher Nomos
Format Softcover
Language deutsch
Pages 379
Review
»Das Buch bietet einen systematischen Überblick über die aktuellen theoretischen Zugänge, Modelle und Theorien zur Untersuchung von Informations(such)verhalten und Selektionsentscheidungen auf SERP's sowie den aktuellen Forschungsstand zu relevanten Einflussfaktoren, welche eingehend reflektiert, diskutiert und z.T. auch empirisch überprüft werden. Darin und in der vorbildhaften Methodenarbeit, Berechnung, Auswertung und Ergebnisdarstellung der empirischen Untersuchung liegt der wertvolle Beitrag, den dieses Buch für die kommunikationswissenschaftliche Selektions- und Rezeptionsforschung und auch Methodenbildung erbringt.»
Dr. Sabrina Heike Kessler, M&K 4/2019, 465

»eine starke Dissertation… Wer sich mit der Nutzung von Suchmaschinen befasst, findet hier einen guten Ausgangspunkt für die vertiefte Beschäftigung mit dem Thema, viele nützliche Ideen sowi Materialien im Onlineanhang.«
Dr. Stefan Geiß, Publizistik 2020, 126-127
Medium Book
Product Type Scientific literature
© 2024 Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG