Medien und Wahrheit

Medienethische Perspektiven auf Desinformation, Lügen und „Fake News"
Nomos, 1. Edition 2021, 391 Pages
The product is part of the series Kommunikations- und Medienethik
Book
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ISBN 978-3-8487-7933-8
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ISBN 978-3-7489-2319-0
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Description
This volume discusses media ethics perspectives on truth in the context of digitalisation, while also addressing loss of trust and interpretations of the truth in public communication. It develops theoretical classifications of ‘fake news’ and disinformation from both a sociological and a media philosophy perspective. Empirical investigations and case studies on manipulation focus on image editing and communication strategies in political debates. Moreover, the book presents problems and solutions in relation to disinformation from a journalistic perspective. The volume concludes by examining normative challenges posed by online communication in the context of both machine learning and on Twitter and YouTube.

With contributions by
Sybille Krämer, Simone Dietz, Günter Bentele, Charles M. Ess, Ingrid Stapf, Nikil Mukerji, Tilman Bechthold-Hengelhaupt, Christian Filk, Jan-Hinnerk Freytag, Christian Schicha, Olaf Hoffjann, Natalie Ryba, Ole Kelm, Marco Dohle, Saskia Sell, Bernd Oswald, Tobias Eberwein, Tanjev Schultz, Thomas Zeilinger, Markus Kaiser, Hektor Haarkötter, Christian Riess, Lisa Schwaiger, Mark Eisenegger and Michael Litschka.
Bibliographical data
Bibliographical data
Edition 1
ISBN 978-3-8487-7933-8
Subtitle Medienethische Perspektiven auf Desinformation, Lügen und „Fake News"
Publication Date Mar 8, 2021
Year of Publication 2021
Publisher Nomos
Format Softcover
Language deutsch
Pages 391
Medium Book
Product Type Scientific literature
Reviews
»Durch die Breite der eingenommenen Perspektiven und den Bezug zu aktuellen Phänomenen und Begriffen ist es hier gelungen, die ethische Diskussion zu Wahrheit in den Medien entscheidend zu bereichern.«
Rüdiger Funiok, M&K 1-2/2022, 148

»Den Herausgeber:innen ist ein vielseitiger Sammelband gelungen, der die Bedeutung des Diskurses rund um "Medien und Wahrheit" überzeugend herausarbeitet. Der Kommunikationswissenschaft ist eine breite Rezeption des Buches zu wünschen, da die Themenbereiche Desinformation und Fake News an Relevanz eher zu- als abnehmen werden.«
Alexander Godulla, ComSoc 4/2021, 556
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