Piraterie und maritimer Terrorismus als Herausforderungen für die Seehandelssicherheit Deutschlands

Politik, Recht, Wirtschaft, Technologie
Nomos, 1. Edition 2013, 368 Pages
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ISBN 978-3-8487-0249-7
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ISBN 978-3-8452-4612-3
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Description
Secure sea routes are the central requirement for the stability of supply chains. Incidents of piracy and terrorist attacks on international shipping lead to a need for risk minimization measures. As an export oriented economy, Germany is dependent on secure sea routes. German managed ships have nonetheless been victim to maritime violence. This led, inter alia, to German participation in military missions such as Atalanta, to approval of new rules for the licensing of private security providers and the pirate trial in Hamburg. Based on a common risk model and the concept of Security Governance, the subject has been addressed conceptually, empirically and practically. German shipowners and insurers were asked about their experiences; experts reviewed defense technologies; and using interviews, the responsibilities and roles of various state actors in the field of maritime security were identified for the first time. After a deficit analysis was conducted, recommendations for action from the areas of politics, law, economics and technology were developed by the 'PiraT' project network.
Bibliographical data
Bibliographical data
Edition 1
ISBN 978-3-8487-0249-7
Subtitle Politik, Recht, Wirtschaft, Technologie
Publication Date May 23, 2013
Year of Publication 2013
Publisher Nomos
Format Softcover
Language deutsch
Pages 368
Medium Book
Product Type Scientific literature
Reviews
»eine erstaunliche Leistung... ein wichtiger Beitrag zur weltweiten Problematik der Piraterie und des maritimen Terrorismus... Durch die trotz aller Komplexität gegebene übersichtliche multidisziplinäre Abhandlung der Problematik und deren auch optische Aufbereitung durch zahlreiche Abbildungen und Tabellen sowie durch das umfassende Literaturverzeichnis kommt dem Werk durchaus der Charakter eines Handbuches zur maritimen Gewalt und insbesondere zur Piraterie zu.«
Prof. Dr. Volker Matthies, S+F 1/14

»Überlegungen zu "potentiellen Entwicklungsmöglichkeiten maritimer Gewalt bis zum Jahr 2030" runden den Band ab, der bei aller Wissenschaftlichkeit nicht den Praxisbezug vernachlässigt.«
ES&T 11/13

»Vielschichtig«
Deutsche Seeschifffahrt 9/13

»Ein Nachschlagewerk für ratsuchende Reeder und Schiffseigner... leistet das Buch von Patricia Schneider und ihren Kollegen einen wichtigen Beitrag zur gegenwärtigen Debatte über maritime Sicherheit. Es ist für jeden geeignet, der einen umfassenden und weiterführenden Einblick in die Thematik sucht.«
Felix Krause, ADLAS 1/13
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