Politische Bildung meets Kulturelle Bildung
Edited by
Dr. Markus Gloe,
Prof. Dr. Tonio Oeftering
Nomos, 1. Edition 2020, 193 Pages
The product is part of the series
Votum. Beiträge zur politischen Bildung und Politikwissenschaft
Description
This book focuses on the relation between citizenship education and cultural education. It provides answers to the question of where the line between citizenship and cultural education is to be drawn—and if there is any at all. The issue of which approaches to cultural education can be productive for citizenship education is also raised. The articles the book contains introduce the chances offered by and limits to citizenship and cultural education as well as concrete approaches to identifying a link between them. This includes citizenship education through literature, theatre, music, fashion, computer games, etc.
With contributions by
Michele Barricelli, Santina Battaglia, Anja Besand, Sabine Dengel, Werner Friedrichs, Markus Gloe, Annegret Jansen, Ingo Juchler, Paul Mecheril,Tonio Oeftering, Sebastian Puhl, Sven Rößler and David Salomon.
With contributions by
Michele Barricelli, Santina Battaglia, Anja Besand, Sabine Dengel, Werner Friedrichs, Markus Gloe, Annegret Jansen, Ingo Juchler, Paul Mecheril,Tonio Oeftering, Sebastian Puhl, Sven Rößler and David Salomon.
Bibliographical data
Edition | 1 |
---|---|
ISBN | 978-3-8487-5484-7 |
Publication Date | Jan 13, 2021 |
Year of Publication | 2021 |
Publisher | Nomos |
Format | Softcover |
Language | deutsch |
Pages | 193 |
Copyright Year | 2020 |
Medium | Book |
Product Type | Scientific literature |
Reviews
»klare Leseempfehlung zur Reflexion politischer und kultureller Bildungsprozesse. [...] Den Rahmen für diese umsichtigen und keinesfalls beliebigen Annäherungen mit unterschiedlichen Verständnissen von Lernen, Bildung, Politik und Kultur, setzen die Herausgeber, indem sie Begriffe nicht zu vereinheitlichen suchen, sondern "die Vielfalt und Vitalität des Feldes spiegeln" (S.8) möchten. Diese Zielsetzung [...] gelingt durch eine konsequente fachdidaktische und/oder bildungstheoretische Kontextualisierung in den einzelnen Beiträgen. Für Leser*innen wird so ein roter Faden erkennbar, mit dem eigene Begriffsvorstellungen erweitert und die Gestaltung oder Analyse von Lehr-Lern-Prozessen zwischen politischer und kultureller Bildung angeregt werden können. [...] Der Sammelband ist [...] eine Fundgrube möglicher interdisziplinärer Zugänge für Lehrende, um mit jungen Menschen über das Politische in der Kultur oder politische Kultur ins Gespräch zu kommen.«
Prof. Dr. Sören Torrau, FPU 3/2021, 30
Prof. Dr. Sören Torrau, FPU 3/2021, 30
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