Zur Ökonomie gemeinwohlorientierter Medien
Massenkommunikation in Deutschland, Österreich und der Schweiz
Nomos, 1. Edition 2019, 296 Pages
The product is part of the series
Medienstrukturen
Description
As a hybrid space of communication, the Internet has created new forms of public spheres, which challenge classical forms of public-oriented mass communication. At the centre of this volume is the question of how recent changes in media politics and media economics have affected the media’s attribute of working for the common good.
The contributions in this book approach the topic from the perspectives of both media politics and media economics. They not only discuss issues relating to the evaluation of aspects of public welfare in different media genres but also the consequences of digitisation for public service broadcasting. The volume picks up on the discussions about the notion of ‘public value’, expands it with previously neglected subjects and offers a sound overview of how the mass media in Germany, Austria and Switzerland is oriented towards the common good.
With contributions by
Leonhard Dobusch, Konrad Mitschka, Janis Brinkmann, Wolfgang Mühl-Benninghaus, Michael Litschka, Harald Rau, Corinna Gerad-Wenzel, Hardy Gundlach/Nicole Gonser, Tobias Eberwein/Matthias Karmasin u.a., Tassilo Pellegrini, Wolfgang Reising, Simon Berghofer/Ramona Vonbun u.a., Lutz Frühbrodt, Andreas Gebesmair, Andreas Köhler, Gerret von Nordheim/Stefanie Fuchsloch, Stefanie Hangartner, Teresa Haberbusch
The contributions in this book approach the topic from the perspectives of both media politics and media economics. They not only discuss issues relating to the evaluation of aspects of public welfare in different media genres but also the consequences of digitisation for public service broadcasting. The volume picks up on the discussions about the notion of ‘public value’, expands it with previously neglected subjects and offers a sound overview of how the mass media in Germany, Austria and Switzerland is oriented towards the common good.
With contributions by
Leonhard Dobusch, Konrad Mitschka, Janis Brinkmann, Wolfgang Mühl-Benninghaus, Michael Litschka, Harald Rau, Corinna Gerad-Wenzel, Hardy Gundlach/Nicole Gonser, Tobias Eberwein/Matthias Karmasin u.a., Tassilo Pellegrini, Wolfgang Reising, Simon Berghofer/Ramona Vonbun u.a., Lutz Frühbrodt, Andreas Gebesmair, Andreas Köhler, Gerret von Nordheim/Stefanie Fuchsloch, Stefanie Hangartner, Teresa Haberbusch
Bibliographical data
Edition | 1 |
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ISBN | 978-3-8487-4811-2 |
Subtitle | Massenkommunikation in Deutschland, Österreich und der Schweiz |
Publication Date | Jan 4, 2019 |
Year of Publication | 2019 |
Publisher | Nomos |
Format | Softcover |
Language | deutsch |
Pages | 296 |
Medium | Book |
Product Type | Scientific literature |
Reviews
»Ungeachtet der partiell sehr interessanten Einblicke in die jeweiligen Schwerpunkte der Gesamtthematik und der Präsentation aktueller Forschungsergebnisse, zeichnet sich der vorliegende Tagungsband bereits dadurch aus, dass er nicht nur Wissenschaftler, sondern auch Vertreter aus der öffentlich-rechtlichen Praxis mit Beiträgen zu Wort kommen lässt. Insgesamt liefert die Publikation einen instruktiven Einblick zum Status quo des heterogenen Forschungsgegenstandes und der im deutschsprachigen Raum bestehenden Perspektiven. Vor allem durchzieht alle Beiträge eine starke Motivation, sich den alten und neuen Herausforderungen für das Gemeinwohl zu stellen und kreativ anzupacken. Der Tagungsband zeugt von einer lebendigen Debatte, wie man es sich nur wünschen kann. Man darf auf die nächsten Schriften der Autorinnen und Autoren gespannt sein.«
Prof. Dr. Timo Meynhardt, MedienWirtschaft 3/2019, 47
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