Medienregulierung in Europa
Vergleich der Medienregulierungsinstrumente und -formen der EU-Mitgliedstaaten vor dem Hintergrund technischer Konvergenz und Europäisierung
Nomos, 1. Edition 2014, 341 Pages
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Medienstrukturen
Book
€59.00
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ISBN
978-3-8487-1554-1
Description
Given the digital transition, media policy actors have to adapt established regulatory models to the changing conditions. Besides changing regulatory objects, EU Member States have to implement directives and rules of the EU. That leads to the general assumption that transnational processes such as digitization and technical convergence and Europeanization lead to changes in national media regulatory regimes.
Against this backdrop, the comparative study investigates the media regulatory instruments (generally binding rules and decisions) and measures of implementation (by governmental or private and civil society actors) of all EU member states. Methodologically, the evaluation is based on a qualitative document analysis.
The descriptive analysis leads to a typology of four distinct regulatory styles within Europe: 1) minimalist-liberal, 2) interventionist, 3) light touch and 4) clientelistic media regulation model. Among other things, the results show that EU Member States differ in their view about how extensive government influence may be so that the independence of the media is still guaranteed, and what role they attribute to civil society and economic actors in the implementation of regulatory objectives.
Against this backdrop, the comparative study investigates the media regulatory instruments (generally binding rules and decisions) and measures of implementation (by governmental or private and civil society actors) of all EU member states. Methodologically, the evaluation is based on a qualitative document analysis.
The descriptive analysis leads to a typology of four distinct regulatory styles within Europe: 1) minimalist-liberal, 2) interventionist, 3) light touch and 4) clientelistic media regulation model. Among other things, the results show that EU Member States differ in their view about how extensive government influence may be so that the independence of the media is still guaranteed, and what role they attribute to civil society and economic actors in the implementation of regulatory objectives.
Bibliographical data
Edition | 1 |
---|---|
ISBN | 978-3-8487-1554-1 |
Subtitle | Vergleich der Medienregulierungsinstrumente und -formen der EU-Mitgliedstaaten vor dem Hintergrund technischer Konvergenz und Europäisierung |
Publication Date | Sep 26, 2014 |
Year of Publication | 2014 |
Publisher | Nomos |
Format | Softcover |
Language | deutsch |
Pages | 341 |
Medium | Book |
Product Type | Scientific literature |
Reviews
»eine umfassende und durchaus lesenswerte Bestandsaufnahme medienpolitischer Regulierungsinstrumente in Europa... bietet einen guten Einblick in die Pluralität und Komplexität der Medienpolitik in Europa.«
Simon Berghofer, ZfVP 2016, 403
»informativer Vergleich«
TENDENZ 2/2016
»Zuallererst muss man den Wagemut dieses Unterfangens und den damit verbundenen Aufwand hoch anerkennen... bietet das Buch ein konturiertes Bild der Medienregulierungsinstrumente und -formen in 27 EU-Mitgliedsländern, das sehr viele hilfreiche und interessante Informationen und Ansatzpunkte für weitergehende Forschung und Recherchen zur Thematik bietet. Das Buch ist damit durchaus empfehlenswert.«
Dr. Natascha Just, M&K 2015, 591-592
»ein lesenswertes Werk, das alle, die im Bereich European Media Governance arbeiten, zur Hand nehmen sollten.«
Prof. Dr. Wolfgang Schulz, Publizistik 7/15
Simon Berghofer, ZfVP 2016, 403
»informativer Vergleich«
TENDENZ 2/2016
»Zuallererst muss man den Wagemut dieses Unterfangens und den damit verbundenen Aufwand hoch anerkennen... bietet das Buch ein konturiertes Bild der Medienregulierungsinstrumente und -formen in 27 EU-Mitgliedsländern, das sehr viele hilfreiche und interessante Informationen und Ansatzpunkte für weitergehende Forschung und Recherchen zur Thematik bietet. Das Buch ist damit durchaus empfehlenswert.«
Dr. Natascha Just, M&K 2015, 591-592
»ein lesenswertes Werk, das alle, die im Bereich European Media Governance arbeiten, zur Hand nehmen sollten.«
Prof. Dr. Wolfgang Schulz, Publizistik 7/15
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