Terrorismusberichterstattung in Fernsehnachrichten: visuelles Framing und emotionale Reaktionen
Nomos, 1. Edition 2013, 266 Pages
The product is part of the series
Reihe Rezeptionsforschung
Description
This study reports on a theoretical relation between concepts of Emotions, the Framing approach and the construct picture. Based on research regarding visual news coverage of terrorism and emotional reactions of TV-viewers, the interconnection of these concepts is analyzed empirically.
Study 1 illustrates a quantitative picture analysis of terrorism-related news coverage in German TV-news and identifies visual framing strategies. The coverage will be analyzed within a longitudinal survey (2007-2009). In order to determine the intensity of emotionalization of visual framing strategies, indices of fear, valence and arousal will be compiled empirically. This indices will be connected and applied to the data that has been acquired by content analysis. For that reason emotional reactions on a single-shot-level will be tested in study 2. One picture will serve as smallest unit, hence it constitutes a single frame-element. Several pictures consequently constitute a visual framing strategy.
Study 1 illustrates a quantitative picture analysis of terrorism-related news coverage in German TV-news and identifies visual framing strategies. The coverage will be analyzed within a longitudinal survey (2007-2009). In order to determine the intensity of emotionalization of visual framing strategies, indices of fear, valence and arousal will be compiled empirically. This indices will be connected and applied to the data that has been acquired by content analysis. For that reason emotional reactions on a single-shot-level will be tested in study 2. One picture will serve as smallest unit, hence it constitutes a single frame-element. Several pictures consequently constitute a visual framing strategy.
Bibliographical data
Edition | 1 |
---|---|
ISBN | 978-3-8329-7858-7 |
Publication Date | Jul 3, 2013 |
Year of Publication | 2013 |
Publisher | Nomos |
Format | Softcover |
Language | deutsch |
Pages | 266 |
Medium | Book |
Product Type | Scientific literature |
Reviews
»Die Studie ist damit nicht nur thematisch hoch aktuell und verbindet gegenwärtig gewichtige Forschungsbereiche der empirischen (visuellen) Kommunikationsforschung, sie ist auch theoretisch und methodisch sehr anspruchsvoll... Als besondere Leistung der Autorin ist zu würdigen, ein äußerst anspruchsvolles Thema in einem innovativen Forschungssetting zu analysieren... Nicole Haußecker leistet einen spannenden Beitrag zu einem vielschichtigen, theoretisch und methodisch komplexen, zugleich aber gesellschaftlich hoch relevanten Forschungsbereich. Ihr Projekt ist engagiert, regt zur weiterführenden Reflexion an und inspiriert damit an vielen Stellen zu Anschlussstudien, was nicht zuletzt die theoretische und methodische Weiterentwicklungen im Feld der Visuellen Framingforschung motivieren dürfte.«
Dr. Stephanie Geise, Publizistik 2014, 91-92
»legt Nicole Haußecker mit ihrer Dissertation eine anspruchsvolle Arbeit vor, die wichtige kommunikationswissenschaftliche Fragestellungen mit einer innovativen Methode untersucht... Nicole Haußeckers Arbeit ist spannend zu lesen, theoretisch und methodisch nicht zu beanstanden und dient weiteren Studien sicherlich als wichtige Quelle, vor allem im Hinblick auf die methodische Weiterentwicklung im Bereich des (visuellen) Framings.«
Melanie Verhovnik, Communication Socialis 3/14
»Die Studie leistet einen wertvollen Beitrag zur Fernsehinhaltsforschung und bietet Journalisten Anreize, ihre Berichterstattung über terroristische Akte zu hinterfragen.«
Eva Boller, message 1/14
Dr. Stephanie Geise, Publizistik 2014, 91-92
»legt Nicole Haußecker mit ihrer Dissertation eine anspruchsvolle Arbeit vor, die wichtige kommunikationswissenschaftliche Fragestellungen mit einer innovativen Methode untersucht... Nicole Haußeckers Arbeit ist spannend zu lesen, theoretisch und methodisch nicht zu beanstanden und dient weiteren Studien sicherlich als wichtige Quelle, vor allem im Hinblick auf die methodische Weiterentwicklung im Bereich des (visuellen) Framings.«
Melanie Verhovnik, Communication Socialis 3/14
»Die Studie leistet einen wertvollen Beitrag zur Fernsehinhaltsforschung und bietet Journalisten Anreize, ihre Berichterstattung über terroristische Akte zu hinterfragen.«
Eva Boller, message 1/14
Product safety information
Manufacturer of products offered under GPSR
Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG
Waldseestraße 3 - 5
76530 Baden-Baden, Germany
service@nomos.de
www.nomos.de